Fotosyntéza
Tak pokud vás vyděsil nákres fotosyntézy,
tak věřte, že by vyděsil každého "nechemika" :o)
To je jen ukázka toho, jak se dá složitý chemický proces krásně zdramatizovat do té míry,
že dětem nedělá problém pojmenovat a vysvětlit vše,
co se děje například ve stromě, když spí či bdí.
Brali jsme to zeširoka povídáním o prvcích v zemských sférách,
překládali jsme si je do různých jazyků
a krok za krokem se dostávali k tomu, že aby mohli spolu vědci komunikovat,
musí mít svůj jazyk a tím je latina.
A to už byl kousíček od pro nás důležitého Hydrogenia, Oxygenia a Carbonea.
Na začátku jsme se stali jednotlivými prvky,
abychom pochopili čím jsou důležité a jak vlastně vypadají.
Proto se na tvářích dětí objevila písmena O,H,C.
Společnou syntézou nebo-li slučováním se z nás postupně stávala voda, kyslík, oxid uhličitý.
Pokud nám náhodou zbyl oxid uhelnatý, vysvětlili jsem si čím je pro nás nebezpečný.
Pak nám opět náhodou zbyly tři kyslíky a byl tady ozón a s ním ozónová vrstva...
...tak jsme si hráli do chvíle než všem bylo jasné, jak to ve sloučeninách chodí.
Danielka na Skypu samozřejmě nebyla bokem
a pochopit podstatu sloučenin jí pomáhali "petšopáci",
kteří na sobě měli lístečky s písmeny H,O,C.
Ve slově fotosyntéza jsme hledali dvě skrytá slova,
která charakterizují tento děj.
Foto(s) - světlo a syntéza - slučování.
Stačilo se jen zamyslet a už z dětí vysvětlení padala jedno za druhým.
Každé z dětí se stalo součástí procesu.
Danielka nám na Skypu dělala vycházející Slunce,
které celý děj odstartovalo, protože jak ode dneška každý ví,
fotosyntéza probíhá jen za přítomnosti světla.
V tu chvíli se naším virtuálním stromem začaly pohybovat kapky vody,
do svých chapadel je dostal chlorofyl, který si k sobě ze vzduch stáhl i oxid uhličitý...
...v tom okamžiku došlo k jejich přeměně na kyslík a cukr.
Přebytečná voda se vypařila, cukr se rozběhl do všech důležitých části rostliny,
aby ji vyživil a kyslíku se strom rád zbavil,
protože je pro něho odpadem a pro nás zase užitkem :o))
Ríšovi letí velká pochvala za překlad chlorofylu, což je zeleň listová.
Maťovi zase za syntézu jako slučování.
A Tomovi za nápad s latinským jazykem.
Užili jsme si to skvěle a s nadšením.
Máme z toho výborný pocit a hlavně!
Umíme, víme a dovedeme .o)
Myslím si, že by pan Komenský byl na nás hrdý.
A.Š.