Fotosyntéza

19.11.2012 18:13

 

 

 

Tak pokud vás vyděsil nákres fotosyntézy,

tak věřte, že by vyděsil každého "nechemika" :o)

To je jen ukázka toho, jak se dá složitý chemický proces krásně zdramatizovat do té míry,

že dětem nedělá problém pojmenovat a vysvětlit vše,

co se děje například ve stromě, když spí či bdí.

 

Brali jsme to zeširoka povídáním o prvcích v zemských sférách,

překládali jsme si je do různých jazyků

a krok za krokem se dostávali k tomu, že aby mohli spolu vědci komunikovat,

musí mít svůj jazyk a tím je latina.

A to už byl kousíček od pro nás důležitého Hydrogenia, Oxygenia a Carbonea.

 

Na začátku jsme se stali jednotlivými prvky, 

abychom pochopili čím jsou důležité a jak vlastně vypadají.

Proto se na tvářích dětí objevila písmena O,H,C.

Společnou syntézou nebo-li slučováním se z nás postupně stávala voda, kyslík, oxid uhličitý.

Pokud nám náhodou zbyl oxid uhelnatý, vysvětlili jsem si čím je pro nás nebezpečný.

Pak nám opět náhodou zbyly tři kyslíky a byl tady ozón a s ním ozónová vrstva... 

...tak jsme si hráli do chvíle než všem bylo jasné, jak to ve sloučeninách chodí.

 

Danielka na Skypu samozřejmě nebyla bokem

a pochopit podstatu sloučenin jí pomáhali "petšopáci", 

kteří na sobě měli lístečky s písmeny H,O,C.

 

Ve slově fotosyntéza jsme hledali dvě skrytá slova,

která charakterizují tento děj.

Foto(s) - světlo a syntéza - slučování.

Stačilo se jen zamyslet a už z dětí vysvětlení padala jedno za druhým.

 

Každé z dětí se stalo součástí procesu.

Danielka nám na Skypu dělala vycházející Slunce,

které celý děj odstartovalo, protože jak ode dneška každý ví,

fotosyntéza probíhá jen za přítomnosti světla.

 

V tu chvíli se naším virtuálním stromem začaly pohybovat kapky vody,

do svých chapadel je dostal chlorofyl, který si k sobě ze vzduch stáhl i oxid uhličitý...

...v tom okamžiku došlo k jejich přeměně na kyslík a cukr.

Přebytečná voda se vypařila, cukr se rozběhl do všech důležitých části rostliny,

aby ji vyživil a kyslíku se strom rád zbavil,

protože je pro něho odpadem a pro nás zase užitkem :o))

 

Ríšovi letí velká pochvala za překlad chlorofylu, což je zeleň listová.

Maťovi zase za syntézu jako slučování.

A Tomovi za nápad s latinským jazykem. 

 

Užili jsme si to skvěle a s nadšením.

Máme z toho výborný pocit a hlavně!

Umíme, víme a dovedeme .o)

Myslím si, že by pan Komenský byl na nás hrdý.

 

A.Š.